دلایل انتشار و بروز بیماری لوک امریکایی (AFB)

دلایل انتشار و بروز بیماری لوک امریکایی (AFB)

 

چه چیزی باعث بروز بیماری لوک امریکایی AFB (American foulbrood) می شود و چگونه منتشر می شود؟ وقتی باکتری Paenibacillus راه خود را به کندو شما پیدا می کند، می تواند اثرات مخربی بر کلنی داشته باشد. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث ایجاد بیماری ناخوشایند لوک آمریکایی می شود و نحوه انتقال هاگ ها به زنبورداران کمک می کند تا گسترش را کاهش دهند.

فهرست مطالب
  چگونه AFB در داخل کندو پخش می شود؟
  چگونه گزند آمریکایی بین کهیرها پخش می شود؟
   1 . انتقال قطعات کندو بین کندوها

   2 . عسل از کندوی دیگر
   3 . دزدی
   4 . ازدحام کردن
   5 . ملکه ها و زنبورهای بسته بندی
   6 . تجهیزات زنبورداری
   7 . کنه
  فولبرود آمریکایی چقدر می تواند زندگی کند؟
  آیا بیماری لوک زنبورهای بالغ را می کشد؟
  حقایق سریع در مورد فضول آمریکایی
  جمع بندی

چگونه AFB در داخل کندو پخش می شود؟
به محض اینکه هاگ های بیماری زا در داخل کندو قرار گیرند، زنبورهای پرستار ناخودآگاه آنها را به لاروهای در حال رشد خود با منابع غذایی آلوده می خورانند. سپس باکتری ها فعال می شوند و به سمت روده های لارو حرکت می کنند. در زیر حجره سرپوشیده ، آنها از لارو تغذیه می کنند و منجر به مرگ زنبور در حال رشد می شود.

وقتی زنبورهای پرستار سرپوش را از سلول ها باز می کنند، پوسته چسبنده لارو مرده را که زمانی لارو سالم بوده را کشف می کنند. کارگران مشغول تمیز کردن سلولی میشوند که اکنون مملو از هاگ های جدید بسیار مسری است. این کار غذای بچه ها را آلوده می کند و باعث گسترش بیشتر بیماری می شود.ضربه نهایی متلاشی کننده زمانی است که عسل از زنبورها به طبق منتقل شده و کل کندو را با هاگ های عفونی آلوده می کنند.به عنوان یک زنبوردار، ممکن است از خود بپرسید که در وهله اول چگونه لوک آمریکایی در کندو شما ظاهر می شوند. در اینجا برخی از راه های رایج انتشار AFB بین کندوها آورده شده است.

1 » انتقال قطعات کندو بین کندوها
لوک آمریکایی می تواند به طرق مختلف به کندوهای جدید منتقل شود، اما زنبورداران بزرگترین عامل انتشار آنها هستند. کندوهای چند تکه مانند لانگستروت انتقال طبق ها از یک کندو به کندوی دیگر را آسان می کند. سالها بعد اگر هاگ کافی وجود داشته باشد، بیماری معمولاً بر کندو جدید نیز غلبه می کند

  قاب ها و طبق ها به راحتی بیماری را بین کندوها پخش می کنند.
  جابجایی نوزادان آلوده و قاب های عسل نیز عامل اصلی انتقال است. هر گونه اشتراک منابع مانند تقسیم یا ترکیب کلنی ها برای زنبورهای سالم میتواند پیام خوبی به همراه نداشته باشد

.

2 » انتقال عسل از کندوی دیگر
هاگ های AFB می توانند سال ها بدون شناسایی در عسل ماندگاری داشته باشند و به حیات خود ادامه دهند. تغذیه زنبور عسل از منبع ناشناخته یک خطر بزرگ است و همیشه باید از آن اجتناب کرد. عسل پاستوریزه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

3 « غارت
کندوی بیمار به زودی ضعیف می شود. در این شرایط رساندن زنبورهای سالم به مرحله بلوغ بسیار دشوار است. با کاهش تعداد جمعیت کلنی، کندوهای آلوده در معرض سرقت از زنبورهای دیگر قرار می گیرند.زنبورهای غارتگر وارد کندو می شوند و عسل جمع آوری می کنند تا به کلنی خود برگردانند و این یک چرخه جدید تخریب را در کندو جدید آغاز می کند.

4«  بچه دهی
تضعیف کندو توسط بیماری لوک آمریکایی زمان است و بخصوص اگر کندو قوی باشد . اگر کندوی سالم به این بیماری مبتلا شود و بعد از مدت کوتاهی بچه دهی کند، ممکن است بیماری لوک را نیز همراه خود داشته باشد.احتمال موفقیت آن‌ها که توسط باکتری‌های فلج‌کننده مانند لوک سنگین شده‌اند، کم است و ساختن یک کندوی جدید برای جمعیت بیمار هرگز آسان نیست.زنبورهای در حال بچه دهی در یک خوشه قادر به انتشار بیماری لوک آمریکایی هستند. ولی باید توجه داشت که بچه دهی زنبورها عامل اصلی انتشار AFB  نیست.

5 « ملکه ها و زنبورهای پاکتی
امروزه صنعت خرید و فروش ملکه و بسته بندی زنبور عسل پر رونق است و این یک بخش اساسی از زنبورداری است ، و خوشبختانه AFB  یک بیماری شایع نیست. اما اگر به اندازه کافی در کار زنبورداری بوده باشید، احتمالاً با کسی برخورد خواهید کرد که زنبورهای عسل به او فروخته شده است.

6 « تجهیزات زنبورداری
زنبورداران می توانند ناخواسته هاگ ها را روی تجهیزات خود از کندویی به کندوی دیگر ببرند و پخش کنند. احتمال آلوده شدن ابزارهای کندو و دستکش زنیورداری زیاد است.اگر از کندویی به تازگی بازدید داشته اید ، ابزار و وسایل را ضدعفونی کنید و آن را به دقت با محلول سفید کننده و آب تمیز کنید. تجهیزات مورد استفاده در زنبورستان ها می توانند باعث پخش شدن بیماری لوک آمریکایی شوند.قاب های موم زنبور عسل و حتی نوارهای واروآ برای درمان می تواند به انتقال هاگ کمک کند.

7 « کنه
کنه ها به راحتی از کندویی به کندوی دیگر منتقل می شوند. در حالی که وجود آنها در بی توجهی زنبوردار کافی است تا این بیماری ناخواسته را نیز معرفی کنند.محققان نقش کنه ها را در انتقال باکتری ها بررسی کرده اند. یک مطالعه بررسی کرد که آیا کنه واروای ویرانگر می‌تواند اسپورهای لارو پانی‌باسیلوس را از کلنی‌های زنبور عسل آلوده به زنبورهای سالم منتقل کند. و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که می توانند اسپورهای کافی برای آلوده کردن کلنی زنبورهای سالم را حمل کنند .

فولبرود آمریکایی چقدر می تواند زندگی کند؟
تخمین زده می‌شود که اسپورهای لوک آمریکایی می‌توانند تا 80 سال زنده بمانند و هنوز هم می‌توانند لارو زنبور عسل را آلوده کنند. این باکتری در برابر عوامل استرس زای شیمیایی و محیطی بسیار مقاوم است.

آیا لوک زنبورهای بالغ را می کشد؟
AFB  زنبورهای بالغ را نمی کشد، اما می تواند نسل زنبورها را از بین ببرد. با قطع این مرحله از چرخه زندگی زنبورهای عسل، کلنی قادر به ادامنه حیات نیست و با گذشت زمان، احتمالاً کندو بدون کمک و یاری از بین خواهد رفت.

حقایق سریع در مورد لوک آمریکایی
  یک اسپور باکتری برای آلوده کردن یک کلنی کافی نیست. تحقیقات کنترل شده نشان داده است که میلیون ها اسپور هاگ برای آلوده کردن لاروها مورد نیاز هستند.
  باکتری ها قادر به تکثیر سریع هستند.
  هاگ ها در برابر نور خورشید، تخمیر، گرما، کم آبی، یخ زدگی و اکثر مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  لاروهای کمتر از یک روز بیشتر مستعد ابتلا به AFB هستند.

جمع بندی
لوک آمریکایی نسبت به دهه 1920 مشکل بسیار کمتری دارد. اما هنوز هم این بیماری وجود دارد و اگر کندو شما به این بیماری مبتلا شود، نتایج معمولاً فاجعه‌بار هستند. برای زنبورداران ضروری است که درک اساسی از نحوه عملکرد بیماری و علل اصلی انتشار داشته باشند . راه های زیادی وجود دارد که هاگ ها به کندوهای جدید منتقل می شوند، اما بزرگترین علت آن زنبوردار است. فعالیت هایی مانند تعویض قطعات، جابجایی زنبورها و استفاده از تجهیزات در چند کندو ، همگی خطر را افزایش می دهند.